سایت یا اپلیکیشن مسئله ای است؟!

  • محمدرضا خیشاده
  • 2022-01-19 18:27:00
  • 3 نظر
Images
Images
Images
Images
Images

pwa چیست؟

این روزها همه چیز به کمک موبایل و اپلیکیشن ها امکان پذیر شده است.

فرض کنید باید غذا سفارش دهید - می توانید این کار را فوراً از طریق اپلیکیشن ها انجام دهید. شاید شما به خدمات دولتی نیاز داشته باشید - در اصل اطراف شما پر از اپلیکیشن ها برای خدمت رسانی به شما هستند. اما پس اهداف شما در بازار داغ اپلیکیشن ها و سایت ها چه می شود؟.

خیلی ها مثل من نه بودجه ی آنچنانی برای راه اندازی اپلیکیشن را دارند و نه حوصله ی سروکله زدن وصرف ما ها یا سالها برای طراحی جداگانه ی اپلیکیشن موبایل. اما این روزها همه چیز در موبایل شما خلاصه می شود; پس چیکار باید کرد؟!

خوب ساده هست: با کمک پیشرفت های فناوری گزینه ای وجود دارد که به کسب و کارهای کوچک کمک می کند. این گزینه ویژگی های یک برنامه را با فناوری مورد استفاده در توسعه وب برای ایجاد خدمات مقرون به صرفه برای انواع پلتفرمها فراهم میکند. حالا دقیقا منظور چیه؟

برنامه وب پیشرو یا pwa چیست؟ برنامه های کاربردی وب پیشرو (PWA) برنامه هایی هستند که با فناوری های وب ساخته شده اند که احتمالاً همه ما آنها را می شناسیم و دوست داریم، مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت. اما آنها حس و عملکرد یک برنامه بومی واقعی را دارند. یک لحظه وایسا ! Native Apps، منظور ما منظورت چیه؟

Native App یک برنامه نرم افزاری است که در یک زبان برنامه نویسی خاص برای یک پلت فرم دستگاه خاص، اعم از IOS یا Android ساخته شده .

PWA ها با قابلیت هایی مانند اعلان های فشار و توانایی کار آفلاین ساخته شده اند. آنها همچنین بر روی API های مدرن ساخته شده اند و با آنها بهبود یافته اند که ارائه قابلیت های بهبود یافته همراه با قابلیت اطمینان و توانایی نصب آنها بر روی هر دستگاهی را آسان می کند.

PWAs از اکوسیستم وب عظیمی که شامل پلاگین ها و جامعه و سهولت نسبی استقرار و نگهداری یک وب سایت بر خلاف یک برنامه بومی است که توسعه آن بسیار دشوار است، بهره می برد. این بدان معناست که شما می توانید یک PWA را سریع و آسان بسازید.

با محبوبیت آن، بسیاری از شرکت‌ها به سمت این محصول رفته‌اند، من معتقدم که این به دلیل توانایی آن در اجرای آندروید و iOS بدون تفاوت زیاد است. برخی از نمونه های خوب از شرکت های برتر که محصولات خود را به عنوان PWA دارند عبارتند از: Twitter، Pintrest، Uber، Tiktok، Spotify، Jumia (یک سایت تجارت الکترونیک پیشرو در آفریقا) و غیره...

یکی از ویژگی‌های مشترک این محصولات این است که همه آن‌ها روی صفحه اصلی شما قابل نصب هستند، می‌توانند به صورت آفلاین از جایی که آخرین بار آنجا را ترک کرده‌اید کار کنند و تجربه و ویژگی‌های مشابهی را به برنامه‌های اصلی خود ارائه دهند.

درست مانند هنگام ساخت یک برنامه موبایل بومی، انتظاراتی وجود دارد که باید برآورده شود تا محصولی خوب برای استفاده مصرف کننده ساخته شود، همین مورد در مورد PWA نیز صدق می کند. بیایید بحث کنیم که یک PWA خوب چیست?

پاسخگویی

شرکت‌های مختلف گجت‌هایی با اندازه‌های صفحه نمایش متفاوت تولید می‌کنند، و به‌عنوان یک توسعه‌دهنده مسئولیت شماست که اطمینان حاصل کنید که همه کاربران مختلف بدون توجه به دستگاهی که استفاده می‌کنند، از محصول لذت می‌برند. بنابراین ایده خوبی است که مطمئن شوید برنامه شما در هر اندازه صفحه قابل استفاده است و محتوای آن در هر اندازه درگاه نمایش موجود است.

قابل نصب

تحقیقات نشان داده است که کاربران تمایل بیشتری نسبت به بازدید از سایت‌های رسمی با برنامه‌های نصب‌شده دارند. داشتن PWA به عنوان محصول شما، ظاهر، احساس و تعامل یک برنامه معمولی را به کاربران می دهد.

اتصال مستقل

با درگیر نگه داشتن کاربر با برنامه شما حتی زمانی که آفلاین است، تجربه ثابت تری نسبت به بازگرداندن آنها به یک صفحه آفلاین پیش فرض فراهم می کند.

یک مثال خوب برای نشان دادن این اراده یک برنامه موسیقی، کاربران شما باید بتوانند به پخش آفلاین دسترسی داشته باشند و به موسیقی ذخیره شده حتی بدون اتصال به اینترنت گوش دهند. مثال خوب دیگر برنامه توییتر است، کاربر می‌تواند توییت‌هایی را که ممکن است از دست داده است را به عقب برگرداند.

قابلیت کشف

از آنجایی که اکثر PWA ها وب سایت های تبدیل شده هستند، منصفانه است که آنها را در موتورهای جستجو قابل کشف کنید، این به ایجاد ترافیک اضافی برای برنامه شما کمک می کند. این همچنین به عنوان یک مزیت نسبت به برنامه های بومی که در موتورهای جستجو قابل کشف نیستند عمل می کند.

ظاهر

ظاهر برنامه باید شبیه به یک برنامه معمولی باشد، بنابراین مطمئن شوید که مواردی مانند App Icon را در آن قرار دهید تا به راحتی قابل تشخیص باشد و مواردی مانند صفحه نمایش اسپلش نیز به اپلیکیشن کمک می کند.

پلت فرم های متفاوت

PWA ها ابتدا به عنوان برنامه وب توسعه داده می شوند، به این معنی که آنها باید بر روی همه مرورگرها/سیستم ها کار کنند و نه فقط چند مورد انتخاب شده. قبل از اینکه کاربران تصمیم به نصب داشته باشند، باید بتوانند از آنها در هر مرورگری استفاده کنند.

تفاوت بین PWA و برنامه های بومی

1- هزینه توسعه

توسعه PWA در مقایسه با Native Apps ارزان‌تر است هنگامی که در حال توسعه یک برنامه بومی هستید، باید زبان برنامه نویسی خاصی را یاد بگیرید و سپس نسخه ای از برنامه را برای هر نوع دستگاه، اندروید و iOS بسازید. از طرف دیگر می توانید انتخاب کنید که یک متخصص با تجربه استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد که حتی هزینه بیشتری نیز خواهد داشت. در ادامه راه، به منابعی نیز برای نگهداری و به روز رسانی برنامه نیاز خواهید داشت، که به این معنی است که پول و زمان زیادی لازم است. در مورد PWA، شما می توانید یک پایگاه کد واحد برای پلتفرم های مختلف داشته باشید. همچنین در زمان صرفه جویی می شود زیرا نیازی به توسعه آن از ابتدا نخواهید داشت، می توانید وب سایت فعلی خود را به گونه ای پیکربندی کنید که مناسب باشد. و اگر برنامه‌نویس استخدام کنید، در مقایسه با بومی که می‌توانید تا دو نفر را بسته به جایی که به برنامه‌تان نیاز دارید، استخدام کنید، فقط یکی خواهد بود.

2- قابلیت کشف

برنامه های بومی را نمی توان توسط موتورهای جستجو نمایه کرد، آنها را فقط می توان از طریق وب سایت فروشگاه App/Play پیدا کرد. می‌توانید با استفاده از App Store Optimization (ASO)، اپلیکیشن خود را در فروشگاه App/Play قابل شناسایی‌تر کنید، اما این داستان دیگری است. برخلاف برنامه‌های بومی، PWA‌ها مانند وب‌سایت‌ها کار می‌کنند تا بتوانند توسط موتورهای جستجو فهرست‌بندی شوند. این به آنها کمک می کند تا در نتایج جستجو رتبه بهتری داشته باشند.

3- امنیت

امروزه برای اجرای یک وب سایت، باید با یک گواهی SSL رمزگذاری شود، این یک لایه امنیتی اضافی اضافه می کند. در حال حاضر، همانطور که قبلاً می دانیم PWA ها سایت به برنامه تبدیل می شوند که به این معنی است که آنها امن تر هستند زیرا روی HTTPS اجرا می شوند. اینها پروتکل‌های امنیتی هستند که امکان تبادل امن داده‌ها بین کلاینت و سرور را فراهم می‌کنند تا دستکاری نشود. برای ایمن سازی برنامه های بومی خود، باید اقدامات امنیتی مختلفی مانند احراز هویت چند عاملی و غیره را اجرا کنید.

4 - نصب و دانلود

برنامه های بومی باید از یک فروشگاه برنامه دانلود و نصب شوند. این امر مستلزم تعهدی از جانب کاربر برای انجام آن از ابتدا تا انتها است. کاربران باید قبل از نصب یک برنامه چندین مجوز را پاس کرده و بررسی کنند. از سوی دیگر، PWA ها به هیچ یک از این مراحل نیاز ندارند. از مرورگر می توانید آن را نشانه گذاری کنید و تنها با چند ضربه برنامه را به صفحه اصلی خود اضافه کنید.

حالا شما کدوم رو ترجیح میدین؟

منتظر نظرات شما در بلاگ هستیم.

  • برچسب ها:
  • #pwa

نظر بدهید

جستجو

پست های اخیر

۳ خرداد ماه ۱۴۰۲

استارت آپ های هوش مصنوعی سرمایه گذاری 70 میلیون دلاری را برای ربات های انسان نما آغاز کردند!

تصویری که بر روی صفحه نمایش داده می شود، یک دست ربات و یک انسان را نشان می دهد که در طول اجلاس جهانی "AI for Good" در اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در ژنو، سوئیس، 7 ژوئن 2017 به سمت یکدیگر حرکت می کنند. رویترز/دنیس بالیبووز

۲۹ دی ماه ۱۴۰۰

pwa چیست؟

سایت یا اپلیکیشن مسئله ای است؟!