رمز غیرمثلی (Non-fungible token)

  • محمدرضا خیشاده
  • 2022-01-06 03:15:32
  • 3 نظر
Images
Images
Images
Images
Images

چه چیزی لازمه راجب NFT بدانید؟

رمز غیرمثلی یا رمزکلید یکتا نوعی از رمزنگاراست که نماد یک چیز منحصر به فرد است؛ بنابراین رمزهای غیرمثلی را نمی‌توان با یکدیگر معاوضه کرد. این در تضاد با ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و بسیاری از رمزهای شبکه یا کاربردی است که ماهیت قابل معاوضه دارند.

به نظر می رسد توکن های غیرقابل تعویض (NFT) امسال از اتر منفجر شده اند. از هنر و موسیقی گرفته تا تاکو و دستمال توالت، این دارایی های دیجیتالی مانند لاله های هلندی عجیب و غریب قرن هفدهمی به فروش می رسند – برخی به قیمت میلیون ها دلار.

اما آیا NFT ها ارزش پول را دارند یا تبلیغات؟ برخی از کارشناسان می گویند که آنها حبابی هستند که آماده ظهور هستند، مانند شوق دات کام یا Beanie Babies. برخی دیگر بر این باورند که NFTها اینجا هستند تا بمانند و سرمایه گذاری را برای همیشه تغییر خواهند داد.

NFT یک دارایی دیجیتالی است که اشیاء دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، آیتم های درون بازی و ویدیوها را نشان می دهد. آنها به صورت آنلاین خرید و فروش می شوند، اغلب با ارزهای رمزنگاری شده، و معمولاً با همان نرم افزار زیربنایی مانند بسیاری از رمزارزها کدگذاری می شوند.

اگرچه NFT ها از سال 2014 وجود داشته اند، اما در حال حاضر شهرت زیادی به دست آورده اند، زیرا در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال هستند. از نوامبر 2017 تاکنون 174 میلیون دلار برای NFT هزینه شده است.

NFTها نیز معمولاً در نوع خود یا حداقل یکی از اجراهای بسیار محدود هستند و کدهای شناسایی منحصربفردی دارند. آری یو، رئیس انجمن صنعت فناوری واشنگتن شورای بلاک چین Cascadia و مدیر عامل Yellow Umbrella Ventures می گوید: «در اصل، NFT ها کمبود دیجیتال ایجاد می کنند.

این در تضاد کامل با بیشتر خلاقیت‌های دیجیتال است که تقریباً همیشه عرضه‌شان بی‌نهایت است. به طور فرضی، قطع عرضه باید ارزش یک دارایی معین را با فرض تقاضای آن افزایش دهد.

اما بسیاری از NFT ها، حداقل در این روزهای اولیه، خلاقیت های دیجیتالی بوده اند که در حال حاضر به شکلی در جاهای دیگر وجود دارند، مانند کلیپ های ویدیویی نمادین از بازی های NBA یا نسخه های امنیتی شده از هنر دیجیتال که در حال حاضر در اینستاگرام شناور هستند.

به عنوان مثال، هنرمند مشهور دیجیتال، مایک وینکلمن، معروف به "بیپل" ترکیبی از 5000 نقاشی روزانه را برای ایجاد شاید معروف ترین NFT در حال حاضر، "EVERYDAYS: The First 5000 Days" ساخت که در کریستیز برای یک رکورد به فروش رفت. شکستن 69.3 میلیون دلار

هر کسی می‌تواند تک‌تصاویر یا حتی کل کلاژ تصاویر را به‌صورت آنلاین به‌صورت رایگان مشاهده کند. پس چرا مردم حاضرند میلیون‌ها دلار برای چیزی که می‌توانند به راحتی اسکرین شات یا دانلود کنند خرج کنند؟

زیرا یک NFT به خریدار اجازه می دهد تا کالای اصلی را داشته باشد. نه تنها این، بلکه حاوی احراز هویت داخلی است که به عنوان مدرک مالکیت عمل می کند. کلکسیونرها برای این «حقوق رجزخوانی دیجیتال» ارزش بیشتری نسبت به خود کالا قائل هستند.

NFT چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

NFT مخفف non-fungible token است. به طور کلی با استفاده از همان نوع برنامه نویسی ارز دیجیتال، مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می شود، اما شباهت در اینجا به پایان می رسد.

پول فیزیکی و ارزهای دیجیتال «تبدیل پذیر» هستند، به این معنی که می توان آنها را با یکدیگر مبادله یا مبادله کرد. آنها همچنین از نظر ارزش برابر هستند - یک دلار همیشه ارزش یک دلار دیگر را دارد. یک بیت کوین همیشه با بیت کوین دیگر برابر است. قابلیت تعویض کریپتو آن را به وسیله ای قابل اعتماد برای انجام تراکنش ها در بلاک چین تبدیل می کند.

NFT ها متفاوت هستند. هر یک دارای یک امضای دیجیتال است که امکان مبادله یا برابری NFT ها را با یکدیگر غیرممکن می کند (بنابراین غیرقابل تعویض). برای مثال یک کلیپ NBA Top Shot برابر با EVERYDAYS نیست زیرا هر دو NFT هستند. (یک کلیپ NBA Top Shot حتی لزوماً با یک کلیپ دیگر NBA Top Shot برابر نیست.)

NFT چگونه کار می کند؟

NFT ها روی یک بلاک چین وجود دارند که یک دفتر کل عمومی توزیع شده است که تراکنش ها را ثبت می کند. احتمالاً با بلاک چین به عنوان فرآیند اساسی که ارزهای دیجیتال را ممکن می کند آشنا هستید.

به طور خاص، NFT ها معمولاً روی بلاک چین اتریوم نگهداری می شوند، اگرچه بلاک چین های دیگر نیز از آن ها پشتیبانی می کنند.

یک NFT از اشیاء دیجیتالی که هم موارد محسوس و هم ناملموس را نشان می‌دهند، ایجاد می‌شود، یا «برش» می‌شود، از جمله:

• Art

• GIFs

• Videos and sports highlights

• Collectibles

• Virtual avatars and video game skins

• Designer sneakers

• Music

حتی توییت ها هم حساب می شوند. جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر، اولین توییت خود را به عنوان NFT به قیمت بیش از 2.9 میلیون دلار فروخت.

در اصل، NFT ها مانند اقلام جمع آوری فیزیکی هستند، فقط دیجیتال. بنابراین به جای اینکه یک نقاشی رنگ روغن واقعی را به دیوار آویزان کنید، خریدار به جای آن یک فایل دیجیتال دریافت می کند.

آنها همچنین از حقوق مالکیت انحصاری برخوردار می شوند. درست است: NFT ها می توانند در هر زمان فقط یک مالک داشته باشند. داده های منحصر به فرد NFT ها تأیید مالکیت آنها و انتقال توکن ها را بین مالکان آسان می کند. مالک یا خالق نیز می تواند اطلاعات خاصی را در داخل خود ذخیره کند. به عنوان مثال، هنرمندان می توانند آثار هنری خود را با گنجاندن امضای خود در فراداده NFT امضا کنند.

NFT ها برای چه مواردی استفاده می شوند؟

فناوری بلاک چین و NFT به هنرمندان و سازندگان محتوا فرصتی منحصر به فرد برای کسب درآمد از کالاهایشان می دهد. به عنوان مثال، هنرمندان دیگر مجبور نیستند برای فروش آثار خود به گالری ها یا خانه های حراج اعتماد کنند. در عوض، هنرمند می‌تواند آن را مستقیماً به‌عنوان NFT به مصرف‌کننده بفروشد، که به آنها اجازه می‌دهد سود بیشتری را حفظ کنند. علاوه بر این، هنرمندان می‌توانند در حق امتیاز برنامه‌نویسی کنند تا هر زمان که هنرشان به صاحب جدیدی فروخته شد، درصدی از فروش را دریافت کنند. این یک ویژگی جذاب است زیرا هنرمندان عموماً پس از اولین فروش آثار هنری خود درآمدهای آتی دریافت نمی کنند.

هنر تنها راه کسب درآمد با NFT نیست. برندهایی مانند Charmin و Taco Bell هنر NFT با موضوع را به حراج گذاشته اند تا برای امور خیریه جمع آوری کنند. Charmin پیشنهاد خود را "NFTP" (دستمال توالت غیر قابل تعویض) نامید و هنر NFT تاکو بل در عرض چند دقیقه فروخته شد، با بالاترین پیشنهادات با 1.5 اتر پیچیده (WETH) - معادل 3723.83 دلار در زمان نگارش.

Nyan Cat، یک GIF مربوط به دوران 2011 از یک گربه با بدنه پاپ تارت، در ماه فوریه به قیمت نزدیک به 600000 دلار فروخته شد. و NBA Top Shot تا اواخر مارس بیش از 500 میلیون دلار فروش داشت. یک بازی برجسته لبرون جیمز NFT بیش از 200000 دلار فروخته شد.

حتی افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ و لیندسی لوهان در حال پریدن از NFT هستند و خاطرات، آثار هنری و لحظات منحصربه‌فردی را به عنوان NFT‌های امنیتی‌شده منتشر می‌کنند.

نحوه خرید NFT

اگر می خواهید مجموعه NFT خود را راه اندازی کنید، باید برخی از موارد کلیدی را به دست آورید:

ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی تهیه کنید که به شما امکان ذخیره NFT و ارزهای دیجیتال را می دهد. بسته به اینکه ارائه دهنده NFT شما چه ارزهایی را می پذیرد، احتمالاً باید مقداری ارز دیجیتال مانند اتر خریداری کنید. اکنون می توانید با استفاده از کارت اعتباری در پلتفرم هایی مانند Coinbase، Kraken، eToro و حتی PayPal و Robinhood، کریپتو بخرید. سپس می توانید آن را از صرافی به کیف پول انتخابی خود منتقل کنید.

هنگام تحقیق در مورد گزینه ها، باید هزینه ها را در نظر داشته باشید. اکثر صرافی ها هنگام خرید کریپتو حداقل درصدی از تراکنش شما را دریافت می کنند.

  • برچسب ها:
  • #NFT

نظر بدهید

جستجو

پست های اخیر

۳ خرداد ماه ۱۴۰۲

استارت آپ های هوش مصنوعی سرمایه گذاری 70 میلیون دلاری را برای ربات های انسان نما آغاز کردند!

تصویری که بر روی صفحه نمایش داده می شود، یک دست ربات و یک انسان را نشان می دهد که در طول اجلاس جهانی "AI for Good" در اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در ژنو، سوئیس، 7 ژوئن 2017 به سمت یکدیگر حرکت می کنند. رویترز/دنیس بالیبووز

۲۹ دی ماه ۱۴۰۰

pwa چیست؟

سایت یا اپلیکیشن مسئله ای است؟!